Kan vi hjälpa dig?

På den här sidan har vi samlat all information som vi ofta får frågor om. Du kan självklart ringa eller mejla oss om du inte hittar det du söker. Eller använda vårt kontaktformulär för att skicka oss ditt ärende.

Vanliga frågor

Här är några av de vanligaste frågorna och svaren. Du hittar fler under “Frågor och svar” i menyn ovan.
  • Jag får ingen uppkoppling, vad gör jag?
  • Behöver jag en tjänstefördelare (Kundenhet, CPE, DRG)?
  • Hur djupt ska jag gräva?
  • Vem äger anslutningen?

> Fler frågor
Kabelanvisning vid markarbete
Vid allt markarbete, även på egen tomtmark, ska anmälan göras till Ledningskollen. Då får alla nätägare, tele, el, fiber m.fl. möjlighet att markera var de har sina kablar. Allt för att undvika skador, som kan bli kostsamma att reparera.
De första etapperna av fiberutbyggnad i Arvidsjaur genomfördes under åren 2000-2008.
I dessa områden har det visat sig, på många ställen, att söktråden som används för att exakt lokalisera läget på fiberkabeln inte längre fungerar. Det innebär att kabelanvisning sker enbart med hjälp av kartmaterial. Det kallas osäkert läge. Det vill säga att kabeln kan befinna sig +/- 5 meter från markeringen.
Det ankommer på den som gräver inom ett sådant område att lokalisera och frilägga kabeln först, innan man sätter igång. Fotografera gärna sträckan med markeringar innan arbetet startar.
Felanmälan
Vid fel på Internet, Telefon och TV tjänster:
Felanmälan ska alltid göras direkt till den tjänsteleverantör (se länken felanmälan till höger) man har avtal med.
Innan man ringer och felanmäler, vänligen kontrollera att kundenheten, se bild till höger, är påslagen och att lampan lyser grönt samt att dator/router är ansluten till port 1.

Tjänsteleverantören felsöker tillsammans med kund för att konstatera var fel uppstått.
Om det konstateras att kundens utrustning är hel och tjänsteleverantören inte har något fel i sitt nät ska tjänsteleverantören omedelbart felanmäla till driftsorganisationen.
OBS! Det är alltid tjänsteleverantören som kontaktar driftsorganoisationen - aldrig ni som kund! OBS!
Driftsorganisationen ansvarar för att logiskt koppla ihop kunden med den aktuella tjänsteleverantören. Om driftsorganisationen inte kan åtgärda felet är det sannolikt fel på det fysiska nätet och då går felanmälan till Arvidsjaurstadsnät/jourtekniker.
Arvidsjaurstadsnät/jourtekniker fortsätter felsökning och kontrollerar att bland annat fiberkablar och annan utrustning är hel.(*)
Klicka på länken felananmälan, till höger, där hittar du mer information om felanmälan, bland annat telefonnummer till tjänsteleverantörerna.
OBS: Från den 19:e april 2017 kommer felanmälningar som gäller analogt eller digitalt TV-utbud, som nyttjar Dilog Box eller CA-Modul, att hanteras av Sappa. E-post: , tel: 077-444 474 44. Fakturan för dessa(analoga/digitala) TV-tjänster kommer som tidigare att komma från Alltele, men drift, service och underhåll sköts av Sappa.
Endast för kunder med digital-box: I samband med denna förändring, måste ni som har en digital-box eller CA-modul kontakta sappa för att byta ut ert programkort.
(*) Jourtekniker kommer inte att rycka ut kvällar eller helger för att byta enstaka kunders utrustning, utan endast när ett flertal kunder drabbas.